top of page
  • תמונת הסופר/תגודלייף

שלוש המלצות קריאה לתקופת החגים

כתבה: פולי וישנבצקי

ערכה: רעות דומיניץ

//

לטיסה

"כל מה שקרה שם באמת" מאת ברין גרינווד


מדובר בספר יחסית עב כרס (422 עמודים) אבל הסיפור שהוא מגולל כל כך אנושי ומרתק, שלא תוכלו להניח אותו מהיד, ותקראו אותו בנשימה עצורה. במרכז הספר ניצבת וייבי בת השמונה, ילדה צנומה ומופנמת, שפשוט מעדיפה לשתוק. ההורים שלה, סוחר סמים ומכורה לסמים, לא מהווים חלק מרכזי מחייה והיא מגדלת את אחיה התינוק לבדה. את רגעי החסד הקטנים היא מוצאת בלילות, כשהיא יוצאת לשדה; שם היא בוהה בכוכבים ומדקלמת את שמותיהם. לילה אחד היא פוגשת את קלן, צעיר בן 21; בעודו בוהה בילדה בעלת המראה המלאכי, הוא מאבד שליטה על אופנועו, מתרסק ונפצע קשות. וייבי מטפלת בו ועוזרת לו להחלים.

מכאן הסיפור הולך ומסתבך - האם וייבי וקלן יהיו ביחד? האם זוהי אהבת אמת והאם מותר לה בכלל להתקיים? בספר הזה יש הכל: דילמות מוסריות מטלטלות, תעלומת רצח, סיפור התבגרותה של ילדה בודדה מבית קשה-יום ומעל הכל - סיפור אהבה עוצמתי ולא שגרתי, שמטשטש את הגבולות בין שחור ללבן, בין מותר לאסור ומציב במרכזו שני אנשים המחפשים את הדרך זו לזה כנגד כל הסיכויים.

וכך הספר נפתח:

"אימא שלי תמיד התחילה את הסיפור ככה: 'היא נולדה במושב האחורי במכונית של זרים, כאילו שזה מסביר למה וייבי היא לא ילדה רגילה'". 



בזמן הבטן-גב

"על חוף צ'זיל" מאת איאן מקיואן

איאן מקיואן הוא בין הסופרים הפוריים והמגוונים ביותר שפעילים היום. באמתחתו עשרות ספרים כתובים לעילא, והוא מצליח להמציא את עצמו כל פעם מחדש. "על חוף צ'זיל" הוא רומן יפהפה ומרגש ובעיקר סיפור מרענן, מהבחינה הזו שעלילתו מתחילה אחרי החתונה: הזוג כבר התאהב, התחתן ואנחנו פוגשים אותם בירח הדבש.

"אז מה יכול להשתבש?" - אתן שואלות? ובכן, הכל. 

מדובר בשנות הששים בבריטניה, רגעים ספורים לפני מהפכת השחרור המיני הגדולה ובני הזוג אמורים לאבד את בתוליהם בליל הכלולות. אבל בגלל ששיחות על סקס ומיניות מאוד לא נהוגות ונחשבות כטאבו עדיין, הם מאוד מתקשים לקיים את המעשה וככה בעמודים הראשונים של הספר, הזוגיות הלא ממומשת וקצרת הטווח שלהם מתפרקת. בנקודה הזו, מתחיל מקיואן לשרטט ביד בוטחת ומיומנת את דיוקנאותיהם של כל אחד מבני הזוג: מי הם, איך הם חושבים, מאיפה הם מגיעים ומה מניע אותם? מהאישי הוא יוצא אל הכללי וחוזר חלילה, וקושר את סיפורם האינטימי של בני הזוג עם התמורות החברתיות שעוברות על בריטניה בפרט ועל העולם בכלל באותה תקופה. 

וכך הספר נפתח: 

"הם היו צעירים, משכילים ובתולים שניהם בלילה ההוא, ליל כלולותיהם, והם חיו בזמן ששיחה על קשיים מיניים לא היתה אפשרית בשום אופן."



לפני השינה

"אהבה לכל החיים" מאת סרחיו ביסיו

הספר מורכב משני סיפורים- הראשון (שגם נושא את שם הספר), מציב במרכזו סוג של משולש אהבה בין ליסה, ברונו ולאלו. ליסה היא מעין טום בוי, שכל הבנים מאוהבים בה; היא, מצד אחד, נהנית מתשומת הלב ושולטת בכולם ביד רמה ומצד שני, מתאהבת בעצמה ואף נשבר לה הלב. אך זה גם סיפור על חברות אפלטונית, בין גבר לגבר, בין אישה לגבר א' ובין אישה לגבר ב'. הסיפור מתחיל בשנות הנעורים של החבורה ונגמר עשרות שנים אחרי. גם אם יש דברים שהשתנו והם קצת יותר עייפים וקצת פחות אידיאליסטיים, עדיין ניתן לחוש את הקסם והתמימות הטהורה, שאפיינה את הקשר של השלישייה אי-שם בתחילת דרכה.

הסיפור השני, 'ציניות', הוא בעיקר מרענן ומפתיע וגם אותו אופף ריח רוח הנעורים. שתי משפחות בורגניות יוצאות לחופשה משותפת: ההורים מעבירים את זמנם במשחקי חברה, ויכוחים ונסיונות להוכיח "למי יש יותר גדול" בפן האינטלקטואלי והילדים מתחברים זה לזו, ועל הדרך מגלים כמה דברים על עצמם, על מיניותם, על אהבה והיעדרה.

כתיבתו של ביסיו בשתי הנובלות חדה, מרגשת וחודרת עמוק עמוק ללב, בלי שמץ של סנטימנטליות דביקה.

אין סיכוי שהספר לא יגרום לכם להזכר באותו אחד או אותה אחת שחמקו לכם פעם, מזמן ושעדיין כנראה נמצאים איפשהו בלב שלכם או מתחת לעור. 

וכך הספר נפתח:

"הרוב לא הסכימו איתי. לדעתם ליסה לא הייתה הבת הכי יפה בכפר. היה הייתה בת 13 ולא היו לה ציצים אז קראנו לה 'ליסה חלקה'. אבל היא הייתה יכולה לבלות איתנו שעות ולהיות ברמה שלנו, שהייתה תמיד מתחת לרמה שלה".

56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page